mania-k: heidi vandenabeele

modebeleving

modebeleving

Meer informatie

interview

Heidi Vandenabeele

Mania-K combineert mode, lifestyle en lef tot een totaalervaring die blijft verrassen.

client: Mania-K

De Roeselaarse modeboetiek Mania-K staat al sinds haar beginjaren bekend als eigenzinnige trendsetter in het Vlaamse modelandschap. Luxueus. Gedurfd. En intuïtief.

Heidi Vandenabeele vaart al jaren haar eigen koers. Wij spraken met haar over haar inspiratie, haar drive en de steeds veranderende spelregels in de wereld van de mode.







Onze klanten willen vernieuwing, maar moeten toch zichzelf kunnen blijven.



Jaren geleden was je één van de eersten om, in samenwerking met Plug, professionele fotoshoots met eigen styling te doen. Waarom kies je nog steeds voor eigen fotoshoots in plaats van merkbeelden?

De kracht zit hem in de eigen combinaties die we maken. We gebruiken de verschillende merken door elkaar. Dat werkt. Mensen worden graag geleid naar silhouetten.

Draagbaarheid is ook belangrijk. Onze klanten willen vernieuwing, maar moeten toch zichzelf kunnen blijven. Merken werken tijdens reclamecampagnes vooral op imago. Daarbij gebruiken ze regelmatig kledij die weinig draagbaar is en vaak zelfs nooit de winkelrekken haalt. Alles wat je bij ons ziet, kan je ook echt kopen.

Wat zijn volgens jou de ingrediënten van een geslaagde shoot?

Alles begint bij de keuze van het model. Het is zeer belangrijk dat die past bij de huisstijl van de winkel. Verder moet je vernieuwend durven zijn in de keuze van je achtergrond. Je hebt een goede modefotograaf nodig. En oog voor detail. Je moet de kledij steeds op z’n best brengen. Bepaalde stukken staan bijvoorbeeld beter bij een kleiner model. Daar moet je rekening mee houden. Een goede mix is zeer belangrijk. Je moet telkens een zo ruim mogelijk beeld scheppen van je collectie met zowel feestelijke als doordeweekse kledij.

mania-k: heidi vandenabeele
mania-k: heidi vandenabeele

Sinds het begin van het jaar hebben jullie je intrek genomen in een schitterend gerenoveerd pand. En heb je de ‘Mania-K’-brand ook uitgebreid met een Mania-K Café en Sports Club Mania-K. Hoe is het idee gegroeid?

Onze vorige winkel in de Delaerestraat werd te klein en was aan vernieuwing toe. Het oorspronkelijke idee was om die winkel te verbouwen of ergens nieuw te bouwen. Maar voor mij was dat niet voldoende. Een nieuw interieur… Ok. Maar na een maand is de nieuwigheid ervan af. En wat is dan de meerwaarde voor de klant? In theorie heeft een klant eigenlijk niets meer nodig. Elke kast hangt vol. Mensen zijn vooral op zoek naar beleving en dat wil ik hen geven. Net op dat moment deed zich een opportuniteit voor: het vroegere pand van de Nationale Bank kwam vrij. Groot genoeg voor de boetiek én met heel wat extra ruimte voor een aperobar en sportclub. Toen vielen de puzzelstukjes in elkaar.

Ik wil de merken verfijnen. Terugkeren naar de roots. Nieuwigheden brengen. Mensen prikkelen.



Het is een stap die getuigt van heel wat durf. Is dat hoe jij jouw ondernemerschap zou omschrijven?

Ik denk dat het vooral een samenloop van omstandigheden was. Er deed zich een kans voor en die heb ik gegrepen. Je moet als ondernemer altijd wakker blijven. Stilstaan is achteruitgaan. Een ander volgen, is kopiëren. En dan ‘kom je een toer achter’.

Naar wie kijk je zelf op?

Hoe de jeugd omgaat met nieuwe technologieën – daar kijk ik naar op. De manier waarop ze kort op de bal meegaan in vernieuwing, vind ik fantastisch. Op onze leeftijd slaan wij in paniek bij de minste verandering. Zij passen zich zonder enige moeite aan.

mania-k: heidi vandenabeele
mania-k: heidi vandenabeele

Je moet de juiste stukken hebben.

mania-k: heidi vandenabeele
mania-k: heidi vandenabeele

Je hebt de laatste jaren heel wat verwezenlijkt. Heb je nog dromen?

Het leven is te kort voor al mijn dromen (lacht). Maar nu wil ik me toch vooral focussen op de winkel. Ik wil de merken verfijnen. Terugkeren naar de roots. Nieuwigheden brengen. Mensen prikkelen. Dat is een grote uitdaging vandaag. De mensen zijn zeer werelds geworden. Het is moeilijk om ze nog omver te blazen, maar het is wel heel leuk. De juiste combinaties maken, daar blijft het bij mij om draaien. Want daarvoor komen de klanten.

Exclusief zijn, lukt tegenwoordig niet meer. Maar je moet de juiste stukken hebben. Regelmatig heb ik klanten over de vloer die zeggen: “Vorige week ging ik shoppen in Milaan, maar ik heb niets gevonden. En nu vind ik alles hier.” Daar doe ik het voor.

De modebranche spreekt enorm tot de verbeelding. Welk advies zou je geven aan mensen die hun eerste stappen willen zetten in jouw wereld?

Je moet echt passie hebben voor het vak. En vooral veel doorzettingsvermogen. Het is topsport en dat vraagt zeven op zeven inzet. Een nieuwe winkel beginnen, is leuk. Maar op niveau blijven, is een hele uitdaging. De laatste jaren komt er ook heel wat meer bij kijken dan vroeger: marketing, merchandising, social media,… Het is allemaal erg belangrijk geworden.

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookiebeleid. Meer info
close

Gelieve onderstaand formulier in te vullen om toegang te krijgen tot dit magazine.