Plug Plug
louis francois tailor: frank brysse

belgisch maatwerk
en herenmode

belgisch maatwerk
en herenmode

Meer informatie

interview

met Frank Brysse en Bert Bartsoen

Waar ondernemerszin en tijdloos design
elkaar ontmoeten.

client: Louis Francois Tailoring

Zin voor ondernemerschap, oog voor detail en een doorgedreven affiniteit met tijdloos ontwerp zijn slechts enkele eigenschappen die Frank en Bert gemeen hebben.

Met hun kledingzaak en reclamebureau staan ze al geruime tijd op de kaart in Roeselare en omstreken. Twintig jaar geleden ontmoetten de ondernemers elkaar voor het eerst. Tijd voor een terugblik.

Plug en Louis François go way back. Jullie modezaak was één van de eerste klanten van Plug. Hoe is deze samenwerking precies tot stand gekomen?

Frank: Bert kwam voor het eerst in onze winkel om een kostuum voor zijn huwelijk te bestellen. Ik zie hem nog voor mij. Hij kwam heel verfijnd voor de dag.
Bert: Ik heb altijd een speciale band gehad met Louis François. Ik kende de zaak indertijd al, maar durfde er als jonge kerel niet meteen binnengaan. De winkel had een heel goede naam en stond bekend voor zijn smaakvolle en kwalitatieve herenkledij. Het was mijn moeder die me aanraadde om bij Frank langs te gaan voor een kostuum omdat ze wist dat ik daar goed geholpen zou worden.
Frank: Er was ook al vrij snel sprake van een professionele samenwerking. Angie, de vrouw van Bert, kwam met het idee voor een mailing en voor we het wisten, deed ik met Plug een fotoshoot aan de vaart in Roeselare. Een beetje uit mijn comfort zone, maar ik was wel volledig te vinden voor de creatieve ideeën van Plug.

louis francois tailor: frank brysse

"Het persoonlijk contact en de klasse van Louis Francois maken het verschil."

"40 jaar Louis Francois
en 20 jaar Plug."



Twintig jaar later hebben jullie samen talloze projecten gerealiseerd, van modeshows en catalogi tot winkeltassen en zelfs een stadsmagazine. Is het die gedeelde drang naar vernieuwing en uitdaging die jullie bindt?

Frank: Ik hou van verandering en uitdaging. Iets nieuws bezorgt je een boost. Als ondernemer sta je nooit stil. Ook onze winkel heeft door de jaren heen enkele transformaties ondergaan. Het is leuk voor ons én voor de klanten. Dat was ook zo met Roeselare Apart dat we indertijd samen met enkele andere winkels als één van de eersten in de regio ontwikkelden.
Bert: Plug houdt ervan om vernieuwing te brengen en zoekt steeds naar nieuwe invalshoeken. Het was heel fijn om zoiets met onder andere Frank te realiseren.

louis francois tailor: frank brysse
louis francois tailor: frank brysse
louis francois tailor: frank brysse
louis francois tailor: frank brysse

Op andere vlakken kiest Louis François dan eerder voor vaste waarden. Zo hebben jullie boven in de winkel een atelier waar een eigen kleermaker retouches doet. Het lijkt ons in deze tijden opvallend dat hier uitgebreid de tijd voor wordt genomen?

Frank: Voor ons is dat een evidentie, het hoort bij onze service. Hier ga je pas buiten als het hemd, de broek of het kostuum dat je kocht helemaal goed zit. Ik hou van dat artisanale, die authenticiteit. Ik ben zelf ook kleermaker van opleiding. Ik leerde het tijdens mijn middelbare school en ging daarna nog twee jaar naar Binche om de Franse taal wat meer onder de knie te krijgen. Gelukkig werkte mijn vrouw Christine ook steeds mee in de winkel. Zij gaf indertijd haar job op om te helpen in de aankoop. Zij kent haar talen goed. Zonder haar zou ik niet bereikt hebben wat we vandaag hebben opgebouwd.

Louis François is een gevestigde waarde in Roeselare en omstreken voor heren die stijlvol voor de dag willen komen. Wat maakt jullie concept zo sterk?

Frank: We hebben een oog voor kwaliteit en schoonheid en volgen nog steeds de trends op de voet. Alles wat je hier ziet, doen we zelf: van het uitkiezen van de collecties tot het aankleden van de etalage. We zijn steevast te vinden in de winkel en hechten veel belang aan contact met onze klanten.

We hebben een oog voor kwaliteit en schoonheid en volgen nog steeds de trends op de voet.

Dat brengt ons bij nog een eigenschap die Louis François en Plug typeert. Het erg persoonlijke contact dat jullie hebben met je klanten is een zeldzaam gegeven in jullie sector. Frank, als ondernemer sta je steeds zelf in de winkel. Je bent het gezicht van de zaak. Is dat het geheim van Louis François?

Frank: Ondertussen leidt onze dochter Michelle met succes de zaak, maar mijn vrouw en ik zijn er nog steeds enkele dagen per week te vinden. Het is ons levenswerk. Mensen aan dat ene geknipte kledingstuk helpen, of een kostuum aanmeten dat als gegoten zit, geeft nog steeds voldoening. Christine: We hebben veel trouwe klanten die hier graag komen omdat er een gemoedelijke sfeer heerst. De mensen praten hier nog met elkaar. Het is niet anoniem. Daarnaast ben ik van mening dat een man moet gekleed worden. Waar een vrouw graag zelf haar outfit uitkiest, zoeken wij de juiste maat, kleur en model uit voor elke man die graag stijlvol gekleed is.
Bert: Dat is exact waarom mensen hier graag over de vloer komen. Het persoonlijk contact en de klasse van Louis François maken het verschil.

Plug is in die twintig jaar een bekende naam geworden in de reclamewereld. Jullie hebben, net zoals Louis François, een zeer trouwe klantenportefeuille die blijft terugkeren. Wat is hier de reden voor, denk je?

Bert: Werken met Plug is een vertrouwenskwestie, en vertrouwen krijg je pas als je creativiteit en kwaliteit kunt afleveren. We werken de wensen van onze klanten steeds zorgvuldig uit, maar zorgen ervoor dat hun branding tegelijk naar een hoger niveau wordt getild.
Frank: Volgens mij komt het inderdaad neer op de kwaliteit die je aanbiedt. Dat en een uitstekende service. Eens de mensen weten wat voor meerwaarde je kan betekenen, komen ze met plezier terug.

louis francois tailor: frank brysse

Louis François bestaat meer dan 40 jaar. Er is veel veranderd in die tijd. Vroeger gingen jullie naar Brussel om nieuwe collecties te kiezen, tegenwoordig is dat over heel Europa.

Frank: Christine en Michelle doen al bijna 20 jaarsamen de aankopen. Dat is nog steeds voor een stuk in Brussel en Antwerpen, maar ze trekken ook regelmatig naar Amsterdam, Parijs en Milaan. De keuze is dan ook veel groter dan vroeger. Dat maakt het voor ons alleen maar interessanter. Vroeger ging ik ook mee, maar met z’n drieën beslissingen nemen is niet zo eenvoudig. Bovendien hebben Christine en Michelle een uitstekend gevoel voor stijl.

Welk advies zou je ten slotte geven aan jonge ondernemers in de modewereld?

Frank: Durven ondernemen. Daar komt het op neer. Je kan er niet om heen dat de modewereld veranderd is. Vroeger bestonden er praktisch geen ketens. Er mag echter een goede mix blijven tussen kleinere boetieks en ketens. Kleinere zaken brengen gezelligheid in het straatbeeld en maken deel uit van de identiteit van een stad. Ik hoop alvast dat veel jongeren de stap nog durven zetten.

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookiebeleid. Meer info
close

Gelieve onderstaand formulier in te vullen om toegang te krijgen tot dit magazine.