balo design boutique: bart lodewyckx en lou vanhees

interieurbeleving

interieurbeleving

Meer informatie

interview

Bart Lodewyckx en Lou Vanhees

Waar interieur pure beleving wordt.

client: Balo Design Boutique

Tien jaar geleden, terwijl het land volop in een crisis zat, openden Bart Lodewyckx en Lou Vanhees de deuren van designboetiek Balo. Puur uit passie voor interieur. Ondanks het slechte klimaat wisten ze van hun droom een absolute succes story te maken.

Met dank aan een sterke visie en een bijzondere klantgerichtheid. Lang voor het een trendy term werd, speelde ‘totaalbeleving’ al een cruciale rol in hun verhaal. We laten Bart aan het woord in hun thuishaven in Mol - een wereld vol luxe, energie en emotie.

Onze advertentie springt eruit bij de rest. En we prikkelen. Dat blijft volgens mij veel meer hangen.



Balo bestaat tien jaar. Hoe hebben jullie de designwereld doorheen de jaren zien evolueren?

De designwereld zelf is niet veranderd. De klanten wel. Tijdens onze beginjaren kwamen de mensen een salon kiezen uit het aanbod in de winkel. Vandaag willen de klanten veel meer. Ze willen beleving en advies. Het is veel complexer geworden. Maar net in die totaalbeleving zijn wij met Balo heel sterk.

Is jullie marketingverhaal dan ook mee veranderd?

Tien jaar geleden bestond een geslaagde advertentie uit een gedetoureerde foto van een tafel met daarop een Baobab-kaars. Nu draait het ook hier weer om beleving. We hebben er dan ook bewust voor gekozen om in onze advertenties, in samenwerking met Plug, geen afgewerkt product naar voor te brengen. En net daarom denk ik dat de mensen bij onze advertenties stil blijven staan. We springen eruit bij de rest. En we prikkelen. Dat blijft volgens mij veel meer hangen. Wie vervolgens onze projecten wil zien, kan perfect online terecht.

balo design boutique: bart lodewyckx en lou vanhees

Blijft de geschreven pers voor jullie nog altijd het belangrijkste marketingkanaal?

Wij hebben verschillende soorten mensen als klanten. Social media – waar tegenwoordig veel rond te doen is - zijn belangrijk voor een bepaald type klant. Maar niet voor iedereen. De geschreven pers blijft voor mij ook belangrijk. Dat zijn salonboekjes. Die hebben iets tastbaar.

Doorheen de jaren hebben jullie een sterke naam uitgebouwd. Waar ligt anno 2019 de grootste uitdaging op vlak van marketing?

Visibiliteit is cruciaal. Je moet er constant voor zorgen dat je in the picture blijft. Mensen vergeten snel. Met Plug hebben we destijds een sterk logo uitgewerkt. Dat moeten we voortdurend blijven tonen.

Kleur blijft belangrijk. Maar toch draait het nu meer om materie, structuren en gevoel.



Hoe belangrijk is het aspect luxe daarbij?

Alles wat wij doen, is pure luxe. Niet alleen de meubels, maar ook de accessoires, de kaarsen, de parfums … Wij houden daarvan. Onze klanten ook. En ook ons marketingverhaal moet die luxe uitstralen. Voor mij begint dat met dat sterke logo. In onze beginjaren moesten we merknamen als Minotti en Flexform gebruiken in onze advertenties opdat onze winkel gelinkt zou worden aan luxe. Op vandaag is het Balo-logo zelf voldoende om die luxe uit te stralen.

Waar halen jullie je inspiratie voor jullie werk?

Inspiratie halen we uit vakanties. Als je bij Balo binnenstapt, dan heb je het gevoel dat je in de lobby zit van een heel chic hotel. Dat spreekt tot de verbeelding. Steden als Parijs en Londen zijn zo inspirerend. Als je in Parijs in een hotel als het George V logeert, dan is dat puur genieten. Genieten van de manier waarop men de deur voor je opendoet. Genieten van de manier waarop de vrouw aan de balie je ontvangt. Van aan de bar tot in je bed. Die manier waarop geeft mij een enorme energie en daaruit vloeit de creativiteit.

balo design boutique: bart lodewyckx en lou vanhees
balo design boutique: bart lodewyckx en lou vanhees

Met victor doen we totaalrenovaties die rekening houden met de energienormen van de toekomst.

balo design boutique: bart lodewyckx en lou vanhees
balo design boutique: bart lodewyckx en lou vanhees

Wat is voor jullie cruciaal bij het inrichten van een woning?

Leefbaarheid is voor mij primordiaal. De belangrijkste vraag wanneer je aan een nieuw project begint, is niet: “Hoe zal ik het mooi maken?”. De cruciale vraag is: “Hoe zal ik een thuis creëren?”. Dat kan je enkel door zodanig met je klanten te praten tot je alles weet over hun levensstijl. Hangen ze graag in de zetel? Of zitten ze in de zetel? Dat is essentiële informatie.

Welke trends mogen we de komende jaren verwachten?

Kleur blijft belangrijk. Maar toch draait het nu meer om materie, structuren en gevoel. Vroeger koos men voor een witte zetel bij een rood tapijt. Dat was toen design, maar het was ook kil. Nu kiest men terug meer voor emotie. Gezelligheid staat voorop.

Op welke projecten zijn jullie het meest trots?

Drie jaar geleden werd ons gevraagd om een jacht in te richten. Dat was super. Een wauw-ervaring! Maar eigenlijk zijn wij altijd fier op onze projecten. Daar wordt met zo’n ziel en passie aan gewerkt. Als de klant dan meegaat in het verhaal, dan is dat geweldig. Momenteel zijn we bezig met de inrichting van een volledig gebouw in New York. We hebben veel projecten in het buitenland. Vroeger waren dat voornamelijk Belgen met een buitenverblijf. Nu hebben we klanten uit Parijs, Zürich en Monaco. Die hebben we vooral te danken aan mond-tot-mondreclame.

Jullie hebben ook recent aan uitbreiding gedaan.

Een half jaar geleden begonnen we een tweede zaak in Hasselt. Terwijl de focus in Mol vooral ligt op interieur, is Hasselt meer gericht op deco. Als ik met klanten in de winkel in Mol een project volledig in elkaar gestoken heb, dan gaan we naar Hasselt om de kasten te vullen. En de vibe die in Hasselt hangt, zorgt ervoor dat mensen ook in Mol een kijkje willen komen nemen. Beide winkels vullen elkaar perfect aan. Beleving op zijn best.

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookiebeleid. Meer info
close

Gelieve onderstaand formulier in te vullen om toegang te krijgen tot dit magazine.